Goodbye to service.
Service failures caused by culture.
Abstract
The aim of this paper is discusses three major restaurant chains in Mexico. Due to copyright, they will be labeled as options 1, 2, and 3. Each of them is described below. Option 1 is a chain founded in 1903 as a pharmacy and has three red owls on a white background as its emblem. Option 2 began operations on August 6th, 1964, and initially belonged to a major Mexican self-service chain. It was later sold to another North American chain in 2014 it changed owners again. Option 3 is owned by a large Mexican commercial company founded in July 1971. The name of this chain could respond to the acronym for obsessive-compulsive disorder in the plural or the onomatopoeia of speaking in the English language. For its study, participant observation, Claude Levi Strauss' structuralism, and ethnomethodology were used. The research has an exploratory, descriptive, and explanatory character.
Downloads
References
Allen-Collinson, J., McNarry, G. & Evans, A. (2021). Sensorialidad, interacción social y “hacer sentir” en etnografías físico-culturales. Revista de Etnografía Contemporánea, 50 (5), 599–621. https://doi.org/10.1177/08912416211014266.
Caruso, P. (1969). Conversaciones con Lévi-Strauss, Foucault, Lacan. Anagrama.
Comi, A. y Whyte, J. (2017). Future Making and Visual Artefacts: An Ethnographic Study of a Design Project, Organization Studies, 39(8), 1055-1083.
Domingo, P. & Castillo, L. (2009). Antropología de los procesos políticos y del poder. Alteridades, 19(38), 107-127. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172009000200008&lng=es&tlng=es
Fernández, D. (2008). Una discusión sobre el estudio del ritual como "espejo" privilegiado de la cultura. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, 3 (6), 1-14.
Fischler, C. (1995). El (H)omnívoro. El gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama.
Gómez, P. (1981). La antropología estructural de Claude Levi Strauss. Ciencia, filosofía, ideología. Tecnos.
Gómez, P. (1988). Epítome del paradigma estructuralista en antropología, Gazeta de Antropología, 6, artículo 03, http://hdl.handle.net/10481/13746
Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el campo de trabajo, Paidós.
Izquierdo Martín, A. J. (2007). Harold el patoso, el pavoroso. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 13, 121-139
Lardellier, P. (2015). ¿Ritualidad versus modernidad...? Ritos, identidad cultural y globalización, Revista Mad. Revista del Magíster en Análisis Sistémico aplicado a la Sociedad, (33), 18-28.
Leach, E. (1985). Lévi-Strauss, Fontana Press.
Levi Strauss, C. (1969). Las estructuras elementales del parentesco. Ediciones Paidós.
Levi Strauss, C. (1995). Antropología Estructural. España: Ediciones Paidós.
Liberman, K. (2017). La inteligibilidad reflexiva de lo que ocurre: perspectivas etnometodológicas sobre la comunicación del sentido, XXIX(1), 65-104.
McCarron, M. (2024). Los estadounidenses odian las propinas casi desde que nació la tradición. https://www.nationalgeographic.es/historia/2024/02/propinas-estados-unidos-odio-pirncipio-asi-nacio-tradicion#:~:text=Las%20propinas%20tienen%20su%20origen,de%20ayudar%20en%20tiempos%20dif%C3%ADciles
Solano, A. (2018). Pocos comercios en nuestro país pueden ser considerados monumentos históricos y, como se ha dicho antes,[…] es uno de ellos. https://coolhuntermx.com
Urbano Gil, H. (2007). El enfoque etnometodológico en la investigación científica. Liberabit, 13(13), 89-91. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272007000100011&lng=pt&tlng=es
Yopan Fajardo, J.; Palmero Gómez, N.; & Santos Mejía, J. (2020). Cultura Organizacional, Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11 (20). 263-281.
Wen, T. (2017). El curioso origen de las propinas (y por qué en unos países se dan y en otros no). BBC News Mundo, https://www.bbc.com/mundo/vert-cap-42315636
Copyright (c) 2025 Denarius

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.