REFLEXIONES SOBRE LA CONFIGURACIÓN ESTRATÉGICA EN LOS SISTEMAS DE AUTOBUSES DE TRÁNSITO RÁPIDO EN CURITIBA, BOGOTÁ Y LA CIUDAD DE MÉXICO

  • José Ramón Espinosa Pérez Departamento de Economía. Universidad Autónoma Metropolitana unidad Iztapalapa. Ciudad de México, México.
  • Patricia Carolina Barreto Bernal Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Boyacá, Colombia.
Keywords: Strategy, Innovation, Public Transportation, Networking

Abstract

This research article analyzes from diverse viewpoints, three Latin American cities’ context related to the implementation of the Bus Rapid Transit (BRT) Model, trying to make a contrast between two former experiences (Bogotá and Curitiba) and Mexico City´s. It aims to focus through an organizational approach: 1) the major difficulties these cities have to deal with, related to convergence between infrastructure, existing organizations, forms of private and public management, and citizen support to new organizing proposals; 2) the emergence of technological innovations favoring latest organizational possibilities of collaboration- competence among organizations, and 3) the emerging organization forms which give viability for managing new organizations devoted to massive public passengers transportation in Latin America. According to this framework, the main purpose of this document is to contribute in giving alternative understandings on the major elements involved in creating strategies for the management of new BRT organizations. Thus, resorting to emblematic reference cases as the Rede Integrada de Transporte (RIT) in Curitiba, Brazil, and The Transmilenio in Bogotá, Colombia, it will be feasible to provide a few guidelines of analysis and understanding, which could contribute to better comprehend the general context in which the binomial strategy-innovation is developed, in spaces fluctuating from collaboration to competence among public and private actors in the Metrobús at Mexico City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainstein, Luis, “Organización Institucional, Planificación y Gestión del Aglomerado Metropolitano de Toronto. Una Perspectiva Histórica”, en Revista de Arquitectura n° 216, Sociedad Central de Arquitectos, Bs. As. Argentina, 2004.

Arellano Gault, David, Análisis organizacional: una perspectiva desde la estrategia, Documento de trabajo del CIDE, n° 26, México, 1997.

Bédard, Renée, “La triología, otra manera de observar la organización”, en Desempeño organizacional, retos y enfoques contemporáneos, UAM Iztapalapa- Universidad de Occidente, 2004.

Blackler, Frank, N. Crump y S. Mc Donald, “Organizing Processes in Complex Activity Networks”, en Organization Studies 2000, 7. Sage Publications, 2000.

Coriat, Benjamin, y Oliver Weinstein, “Organizations, firms and institutions in the generation of innovation”, en Research policy, n° 31, Elsevier Science, 2002.

Di Maggio, P.M. y Powell W.W., “The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality”, en W.W., en The New Institutionalism in Organizational Analysis, Chicago: University of Chicago Press, 1991, pp. 63-82.

Enriquez, E., “El relato de vida: interfaz entre intimidad y vida colectiva”, en Perfiles Latinoamericanos. Revista de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede México, n° 21, Diciembre, 2002, pp. 35-48.

Entrevista a un miembro de la Dirección de Planeación y Evaluación del Metrobús, 29 de julio de 2011. Entrevista realizada a un miembro del Área de Planeación de Transmilenio, 11 de octubre de 2010.

Ianni, Octavio, Teorías de la globalización, Siglo xxi editores, CEIICH, UNAM, México, 1998. Institute for Transportation and Development Policies, Guía de Planificación de sistemas BRT. Autobuses de Tránsito Rápido, ITDP, USA, 2010.

Khanom, Nilufa, “Conceptual Issues in Defining Public Private Partnerships (PPPs), en International Review of Business Research Papers (6) n° 2, July 2010.

Laperrière, A., «Les critères de scientificité des méthodes qualitatives. » en Poupart et al. (Coords.), La recherche qualitative: Enjeux épistémologiques et méthodologiques, Gaëtan Morin, París, 1997, pp. 365-389.

Latour, Bruno, Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red, Manantial, Buenos Aire, 2006.

Lyotard, Jean François, La condición postmoderna: informe sobre el saber, Cátedra, Madrid, 1987.

Martínez R., Guillermo, “El management del desempeño en las organizaciones públicas”, en Martínez Ramírez, Guillermo (coord.) Desempeño organizacional. Retos y enfoques contemporáneos, Universidad de Occidente, UAM Iztapalapa, México, 2004.

McNulty, T. y Pettigrew, A., “Strategists on the Board”, en Organization Studies 1999, 20, Sage Publications, 1999.

Mintzberg, Henry, y James B. Quinn, El proceso estratégico. Conceptos, contextos y casos, Prentice Hall, México, 1992.

Pfeffer, Jeffrey, Organizaciones y teoría de las organizaciones, Fondo de Cultura Económica, México, 1992.

Pinheiro J. Clodualdo, Curitiba, una experiencia continua en soluciones de Transporte, Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba, Brasil, 2005.

Portal Web del Metrobús: https://www.metrobus.cdmx.gob.mx/

Portal Web de Metrovía: https://www.metrovia-gye.com.ec

Portal Web de la RIT Curitiba: http://www.urbs.curitiba.pr.gov.br/PORTAL/rit/

Portal Web del Transmilenio: https://www.transmilenio.gov.co/

Portal Web del Transantiago: https://www.transantiago.cl/

Rojas P. Fernando., y Carlos Mello G., “El transporte público colectivo en Curitiba y Bogotá”, en Revista de Ingeniería, n° 21. Universidad de los Andes, Colombia, 2005.

Simon, Herbert A., Naturaleza y límites de la razón humana. Fondo de Cultura Económica, México, 1989.

Published
02-12-2016
How to Cite
Espinosa Pérez, J. R., & Barreto Bernal, P. C. (2016). REFLEXIONES SOBRE LA CONFIGURACIÓN ESTRATÉGICA EN LOS SISTEMAS DE AUTOBUSES DE TRÁNSITO RÁPIDO EN CURITIBA, BOGOTÁ Y LA CIUDAD DE MÉXICO. Denarius, (31), 163. Retrieved from https://denarius.izt.uam.mx/index.php/denarius/article/view/158
Section
Artículos