APLICACIONES DE TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN: ADOPCIÓN Y DIFUSIÓN DEL COMERCIO ELECTRÓNICO EN GRANDES EMPRESAS DE IZTAPALAPA
Abstract
Electronic commerce represents a very attractive business option for enterprises because of its properties and potential advantages; however, there is a set of barriers that discourage its implementation. Research related to the use and advantages of these technologies by enterprises continues to be incipient; this paper aims to analyze the diffusion of electronic commerce in a group of large enterprises in the municipality of Iztapalapa, CDMX. The first step of the research consisted in conducting a quantitative and content analysis of the web pages of the enterprises to establish the adoption and use of electronic commerce.
This technological application results a natural strategy for commercial enterprises, but it is not such for organizations in the manufacturing and services sectors. Likewise, the implementation of such a strategy implies an important investment in hardware, software and personnel. For these reasons, we believe that diffusion of electronic commerce has not been generalized in large enterprises in Iztapalapa, losing the benefits of its use.
Downloads
References
AMIPCI, E-commerce study in Mexico, Asociación Mexicana de Internet, AMIPCI, A.C. , México, 2016.
AMIPCI, Estudio de Comercio Electrónico México 2013, Asociación Mexicana de Internet, México, 2013.
Daniel, E., Wilson, H. y Myers, A., “Adoption of e-commerce by SMEs in the UK: towards a stage model”, International Small Business Journal, 20 (3), 2002, pp. 253-70.
Fernandez Nodarse, Francisco A., “Sobre Comercio electrónico en la WEB 2.0 y 3.0”, Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 2013, 7, Septiembre. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=378334198009 [Consultado 16 de agosto de 2017].
Fernández, Ma. del Rosario, Hurtado, Ma Antonia y Peral, Diego, “Comercio Electrónico en la Era Digital”, España Razón y Palabra, 10 (45), junio-julio, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2005.
Fernández-Portillo, Antonio, et al., “La importancia de la Innovación en el Comercio Electrónico”, Universia Business Review, (Julio- Septiembre). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43341001006 [Consultado 14 de agosto de 2017].
Frasquet Deltoro, Marta, Mollá Descals, Alejandro y Ruiz Molina, María Eugenia, Factores determinantes y consecuencias de la adopción del comercio electrónico B2C: una comparativa internacional Estudios Gerenciales, 2012, 28 (Abril-Junio). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21224852006 [consultado 16 de agosto de 2017].
Fredriksson, Torbjörn. "E-commerce and Development, Key Trends and Issues", UNCTAD WSIS Forum 2013, WTO, Geneva, 14 May 2013, p. 13.
Guerrero Cuéllar, Rubén y Rivas Tovar, Luis Arturo, “Comercio electrónico en México: propuesta de un modelo conceptual aplicado a las PyMEs”, Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XV (enero-junio). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415104 [consultado 16 de agosto de 2017].
INEGI, Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH), Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática, México, 2013.
INEGI, Censos Económicos 2014. Instituto Nacional de Estadística y Geografía, México. Disponible en: http://www3.inegi.org.mx/sistemas/cce2014/ [Consultado 14 de junio de 2017].
INEGI, Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Disponible en: http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/ [Consultado 14 de junio de 2017].
INEGI, Usuarios de Tecnologías de Información 2001-2015. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Disponible en: http://www.inegi.org.mx [Consultado 17 de mayo de 2016].
Montijano Guardia, Francisco, Bernal Jurado, Enrique, Del Águila Obra, Ana R. y Padilla Meléndez Antonio, “Comercio electrónico y servicios financieros. Impacto sobre el sector asegurador en España”, Economía Industrial, No. 334. 2002-II, pp. 45-156 Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/28061278 [consultado 17 de agosto de 2017].
O'Brien, J. A. y Marakas, G. M., Introduction to Information Systems, 13a. ed., McGraw-Hill Irwin, New York, 2007, p. 543.
Pecoy Taque, Martin, Delito en el Comercio Electrónico Prisma Jurídico, 2011, p. 10 (Enero-Junio). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93420939012 [consultado 14 de agosto de 2017].
Ríos Ruiz, Alma de los Ángeles, “Análisis y perspectivas del comercio electrónico en México”, Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, (Septiembre-Diciembre). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82332932006 ISSN 1690- 7515 [consultado 16 de agosto de 2017].
Rodríguez-Ardura, I., Meseguer Artola, A., y Vilaseca i Requena, J., “El Comercio Electrónico en Perspectiva: Dinámica y Desencadenantes”, Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, p. 14 (Septiembre-Diciembre). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274120249003 [consultado 16 de agosto de 2017].
Sepúlveda Robles, Daniel Eduardo, Sepúlveda Jiménez, Daniel, Pérez Soto, Francisco, Figueroa Hernández, Esther, “Modelo para la adopción del comercio electrónico en el sector agroindustrial mexicano”, Análisis Económico, XXXI (Enero-Abril), 2016. Disponible en: http://buap.redalyc.org/articulo.oa?id=41344590004 [consultado 16 de agosto de 2017].
Stair, R. M. y Reynolds, G. W., Principles of Information Systems. A Managerial Approach, Thompson, United States, 2006, p. 768.
Sojo Obando, Saray, “Comercio electrónico en Costa Rica, InterSedes”, Revista de las Sedes Regionales, p. 2. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66620313 [consultado 11 de agosto de 2017].
UNCTAD, Maximizing the development gains from e-commerce and the digital economy, Trade and Development Board Intergovernmental Group of Experts on E-commerce and the Digital Economy, Julio 2017, p. 21. Disponible en: www.unctad.org/meetings/en/Sessional-Documents/tdb_edeld2.en.pdf [consultado 11 de Agosto 2017].
Veciana Vergés, José María y Christian, Serrasols i Tarrés, “La economía digital en España: un Análisis Prospectivo”, en Del Aguila, Ana Rosa y Antonio Padilla (coords.), E-Business y Comercio Electrónico. Un enfoque estratégico, Ediciones Ra-Ma, Madrid, 2001, pp. 41-58.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.