La insostenibilidad recaudatoria y riesgos de redistribución, estabilización y provisión de bienes públicos en México

  • Reyes Tepach Marcial Cámara de Diputados del Congreso de la Unión
  • Raúl Arturo Cornejo López Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa
  • Nadima Simón Domínguez Facultad de Contaduría y Administración, UNAM
Keywords: Tax, revenue, redistribution, stabilization, provision

Abstract

This article aims to analyze the theoretical principles of fiscal federalism related to the vertical organization of the public sector, which postulates that the function of redistribution of income and stabilization of the economy is a responsibility of the Central Government and the provision of public goods and services should run by the Sub-National Governments (State and Municipal).

From this theoretical assignment of responsibilities, the Mexican case is analyzed, observing that the unsustainability in the collection of the tax revenues of the Federal Government is one of the most important causes that prevent the efficient development of redistributive functions, stabilization and provision of public goods and services in our country, three current financial risks in the national economy and in the states.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acemoglu, D., y Robinson. J.A., ¿Por qué fracasan los países?, Editorial: Deusto S.A. Ediciones, México, 2012, p. 597.

Aghón, G. y Herbert. E., “Algunas reflexiones sobre la descentralización fiscal en América Latina. Documento de trabajo, Proyecto Regional de Descentralización Fiscal CEPAL/GTZ ”, Comisión Económica para América Latina, Santiago de Chile, inédito, 1996, p. 259.

Bahl, R., y Linn, J. F., Urban Public Finance in Developing Countries, Washington D.C., Oxford University Press, Banco Mundial, United States of America, 1993, p. 574.

Banco Mundial, Riesgo y oportunidad. La administración del riesgo como instrumento de desarrollo. Informe sobre el desarrollo mundial, Banco Mundial, Washington D.C., United States of America, 2014, p. 66.

Cámara De Diputados, Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/1_100715.pdf [Fecha consulta: 16 de febrero del 2018]

Elizondo, M. S. C., “¿Cómo recaudar más sin gastar mejor? Sobre las dificultades de incrementar la carga fiscal en México”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. LIX , núm. 220, enero-abril, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México, 2014, pp. 147-189.

Esquivel, H.G., Desigualdad extrema en México. Concentración del poder económico y político, OXFAM , México, 2015, p. 44.

Fundar, Privilegios fiscales. Beneficios inexplicables para unos cuantos. Programa de justicia fiscal y desigualdad, Fundar, Ciudad de México, 2016, p. 63.

Gramlich, E. M., “Federalism and Federal Deficit Reduction”, National Tax Journal, vol. 40, núm. 3, september 1987, United States of America, pp. 299-313.

King, D. N., Fiscal Tiers: The Economics of Multi-Level Government, London: George Allen and Unwin, on Federal Financial Relations, the Australian National University, (Routledge Taylor & Francis Group), Nueva York, United States of America, 1984, p. 326.

Kliksberg, B., “Repensando el Estado para el desarrollo social: más allá de dogmas y convencionalismos”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. 43, núm. 173, Universidad Nacional Autónoma de México, México, pp. 139-186.

Musgrave, R. A., y Musgrave, P. B., Public finance in theory and practice, 5 a ed., McGraw Hill international editions, Nueva York, United States of America, 1989, p. 627.

OECD (2017a), Revenue statistics 2017. Tax Revenue Trend in the OCDE ,

OECD Publishing, París Francia, 2017, p. 16.

OECD Publishing (2017b), Estudios económicos de la OCDE . Visión General, México, París Francia, 2017, p. 53.

OECD Publishing (2017c), Panorama de la educación 2017. Nota país México. París Francia, 2017, p. 9. OATES ,

W. E., Fiscal Federalism, NY: Harcourt Brace Jovanovich.,University of Maryland, College Park and University Fellow, Edward Elgar Publishing, United States of America, 1972, p. 288.

W. E., “An Economist's Perspective on Fiscal Federalism”, en: Oates (ed.) The Political Economy of Fiscal Federalism, Review by: Robert L., Bish. Published by: Oxford University Press, vol. 8, núm. 4 otoño 1978, United States of America, 1977, pp. 158-160.

W. E., “Fiscal federalism: An overview, Public Finance with Several Levels of Government”, Remy Prud'homme (comp.), La Haya, Foundation, Journal Public Finance, United States of America, 1990, pp. 120-151.

W. E., “An Essay on Fiscal federalism. Journal of Economic Literature”, vol. 37, núm. 3, septiembre 1999, United States of America, pp. 1120-1149.

Sachs, J. D., y Larraín, B. F., Macroeconomía en la economía global, Prentice Hall Hispanoamericana, México, 1994, p. 753.

Stiglitz, J. E. “El papel del gobierno en el desarrollo económico”, Cuadernos de Economía, vol. XVIII , núm. 30, Bogotá, Colombia, 1999, pp. 347-366.

Stiglitz, J. E., La economía del sector público, Antoni Bosch, España, 2000, p. 738.

Tello, C., y Hernández D., “Sobre la reforma tributaria en México”, Economía UNAM , vol. 7, núm. 21, Ciudad de México, 2010, pp. 37-56.
Published
28-06-2019
How to Cite
Tepach Marcial, R., Cornejo López, R. A., & Simón Domínguez, N. (2019). La insostenibilidad recaudatoria y riesgos de redistribución, estabilización y provisión de bienes públicos en México. Denarius, (36), 113. Retrieved from https://denarius.izt.uam.mx/index.php/denarius/article/view/408