La relación escolar y el espacio educativo.

  • Guillermo J.R. Garduño Valero
  • Ana María Macías Cedeño
Keywords: Internalization, teacher-student bond, educational process.

Abstract

The article develops the field of the relationship between teacher-student in the
educational space through time and in different cultural horizons. It continues
with its link with philosophical currents, to drift towards the orientations of the sociology of education. Based on the above, it projects towards the educational
practices of our time that show us how both the school space and its teacher-student
relationship have been transformed and are projected towards new forms of information
systematization and the development of new forms of teaching – learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1969). Historia de la pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica.

Aquino, Tomás de (1985). Summa contra gentiles. Col. Sepan Cuantos. México: Porrúa.

Cicourel, Aarón (1982). El método y la medida en sociología. Madrid: Editora Nacional.

Comenius, J. A. (2005). La Didáctica Magna. México: Porrúa.

Coulon, Alain (1993). La contribución de la etnometodología a la investigación en educación. En Las nuevas formas de investigación en Educación. México: Universidad Autónoma de Hidalgo, Embajada de Francia.

De Leonardo, Patricia (1986). La nueva sociología de la educación. México: sep.

Durkheim, Emilio (1978). Educación y sociología. Madrid: Península.

Durkheim, Emilio (1967). De la división del trabajo social. Buenos Aires: Schapire.

Eco, Umberto (2017). El nombre de la rosa y apostillas. México: Lumen. Garduño Valero, Guillermo y Silva, Gilberto (1997). Teoría sociológica clásica, Emile Durkheim. México: unam.

Garfinkel, Harold (1967). Studies in Ethno-Methodology. N. Y.: Prentice Hall.

Hegel G. F. (1971). Filosofía de la historia. Barcelona: Zeus.

Hegel G. F. (2002). Lógica. Tomo I. Barcelona: Biblioteca de Filosofía.

Hegel, G. F. (1977). Filosofía del derecho. Nuestros Clásicos. México: unam.

Kant, E. (1978). Principios metafísicos de la doctrina del derecho. México: unam.

Kant, Emanuel (1975). Lógica, introducción al estudio de la filosofía. México: Editora Nacional.

Kant, Immanuel (2009). Crítica de la razón pura. Edición bilingüe. México: fce, uam, unam.

Kuhn, T. S. (1993). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Laveaga, Gerardo (2006). El sueño de Inocencio. Novela Histórica. México: Martínez Roca.

Luhmann, Niklas y Eberhard, Karl (1993). El sistema educativo. México: Universidad

de Guadalajara.

Marx, Carlos y Engels, F. (1966). Obras Escogidas. Tomo ii. Moscú: Progreso.

Marx, Carlos (1967). En torno a la Crítica de la filosofía del derecho de Hegel. En La

sagrada familia. México: Grijalbo.

Mechoulan, Henry (1981). El honor de Dios, indios, judíos y moriscos, en el Siglo de Oro.

Barcelona: Argos Vergara.

Merton, Robert (1965). Teoría y estructura sociales. México: Fondo de Cultura Económica,

Mondolfo, Rodolfo (1966). Universidad, pasado y presente. Buenos Aires: eudeba.

Parsons, Talcott (1985). La educación como asignadora de roles y factor de selección

social. En María de Ibarrola, Las dimensiones sociales de la educación. México: sep

Cultura.

Parsons, Talcott (1982). El sistema social. Madrid: Alianza Universidad.

Petit, Eugene (1994). Derecho Romano. México: Porrúa.

Platón (1963). Apología de Sócrates. En Diálogos. México: Editora Nacional.

Schultz, T. (June, 1969). Investment in Man, an Economist View. Social Service Review, vol. xxxiii.

Schwanitz, Dietrich (2003). La cultura. Madrid: Taurus.

Weber, Max (1974). Economía y sociedad. Tomo i. México: Fondo de Cultura Económica.

Published
22-09-2023
How to Cite
Garduño Valero, G. J., & Macías Cedeño, A. M. (2023). La relación escolar y el espacio educativo . Denarius, 2(45), 71-98. https://doi.org/10.24275//uam/izt/dcsh/denarius/v2023n45/Garduño