El cambio en la educación: viejas raíces, nuevas prácticas docentes mediadas por TIC
Abstract
The change in education is a complex challenge, it requires the participation of diverse actors, of short and long term processes to transform the way of teaching. On the road to change, we find obstacles, resistances and deep traditions. In this line of thought, the development of cooperative work using the potential of Information and Communication Technologies ( ICT ), promises to transcend the comfort zone towards an area of innovation. Insert new teaching practices through ICT in old roots, is an opportunity for higher education institutions to build knowledge and learning communities taking advantage of the pedagogical potential of the binomial teaching-research and research-teaching.
The purpose of this report is to analyze, reflect and show how teachers are the leaders who design the educational future and the preponderant role to face change. Organizational structure and culture influence the formation of leaders, but even more leaders influence the change and transformation of the organization. In this sense, a transformational change management plan is proposed, where the will, ethics, innovative mentality and social responsibility for the teaching of quality, the indispensable components for rethinking, the direction and the leadership that transcends.
Downloads
References
Anuario estadístico (2017), Universidad Autónoma Metropolitana, 2017, p. 114. Disponible en: http://www.transparencia.uam.mx/in-forganos/anuarios/anuario2017/anuario_estadistico2017.pdf
Barber, Michael y Mourshed, Mona (2008), Cómo hicieron los sistemas educativos con mayor desempeño en el mundo para alcanzar sus objetivos. Disponible en: http://www.oei.es/pdfs/documento_preal41.pdf
Bates, Tony y Sangrá, Albert, La gestión de la tecnología en la educación superior. Estrategias par transformar la enseñanza y el aprendizaje, Octaedro, Barcelona, 2012.
Corporación Colombia Digital, Aprender y educar con las tecnologías del siglo XXI, 2012. Disponible en: http://cmap.javeriana.edu.co/ser-vlet/SBReadResourceServlet?rid=1KRS0DP7S-1YWQ573-3CX
Chickering, Arthur y Gamson, Zelda, Siete Principios de Buenas Prácticas en la Educación, 1987. Disponible en: http://portalacademico.cch.unam.mx/blog/siete_principios
Djukic, A., Mrdjenovic, T., & Jokovic, J. J., “E-learning and AMRES in teaching architecture”, D. A: Garcia Escudero, & B. Bardí Milà, edits., III Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura ( JIDA ’15) (15), 2015, pp. 90-100.
Ginés, José, “La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento”, La Revista Iberoamericana de Educación, núm., 35, 2004, OEI . Disponible en: http://www.rieoei.org/rie35a01.htm
Hernández, Pablo, “El uso de Internet en la Educación”, Painani, el mensajero de la ciencia y las humanidades, núm. 6, febrero – mayo, 2015, UAM , México, pp. 16-17.
Johnson, David & Johnson, Roger, An Overview Of Cooperative Learning, 2015. Disponible en: http://www.co-operation.org
Kotter, John, Al Frente del Cambio: La Hoja de Ruta del Experto Mundial en Liderazgo del Cambio, Empresa Activa, Ediciones Urano, España, 2007.
La Jornada, “Alcanza el IPN eficiencia terminal de 61% y 63% en el nivel medio y superior”, 2014. Disponible en: http://www.jornada.unam.mx/2014/08/25/sociedad/041n1soc [22 de septiembre 2015].
Martínez, Miquel, Buxarrais, María y Bara, Francisco, “Ética y formación universitaria” La Revista Iberoamericana de Educación, núm. 29, mayo-agosto 2002, OEI . Disponible en: http://www.rieoei.org/rie29a01.htm [1 de septiembre de 2015]
Morán, Porfirio,“La docencia como recreación y construcción del conocimiento. Sentido pedagógico de la investigación en el aula”, Perfiles Educativos, núm. 106, (26), 2014, pp. 41-72.
Salazar, María, “El liderazgo transformacional ¿Modelo para organizaciones educativas que aprenden?”, UNIrevista, núm. 3, (1), 2006, Chile, Universidad de Viña del Mar, pp.1-12.
Sancho, Juana, “Docencia e investigación en la universidad: una profesión, dos mundos” Educar, núm 28, 2001, pp. 41-60.
UAM , Legislación Universitaria, Políticas de Docencia, Artículo 2.10. , 2003. Disponible en: http://www.uam.mx/legislacion/
UAM , Emblema y Lema, 2015. Disponible en: http://www.uam.mx/sah/pre-pa/tema01/identidad.html
Ustaritz, Alejandro, “Docencia e investigación en el aula: una relación imprescindible”, en Docencia e investigación en el aula: una relación imprescindible, Centro de Estudios Sobre la Universidad UNAM, México, 2003.
Wenger, Etienne, Communities of practice, learning as a social system, 1998. Disponible en: http://skat.ihmc.us/rid=1227187866819_1140452997_15052/communities%20of%20practice_wenger.doc.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.